Idag, torsdagen 26/5, höll Östgötatrafiken sin årsstämma i Linköping. Kampanjen för billig kollektivtrafik var förstås på plats för att protestera mot kommande avgiftshöjningar och överlämna namnen vi samlat in på protestlistor.
Det spelades musik, samlades in ytterligare några namn och hölls tal.
Christopher talade för kampanjens räkning:
– En avgiftsfri kollektivtrafik skulle vara ett lyft för hela länet. En kollektivtrafik för alla är inte bara en viktig klassfråga, utan också en viktig miljöfråga!
– Sedan en månad tillbaka har vi samlat in namn på protestlistor som vi kommer överlämna till Östgötatrafiken idag. Tyvärr kommer dessa protestlistor i sig själva inte göra någon större skillnad. Men den här protesten kan bli del av något större. Vi ser denna manifestation som ett avstamp för fler protester. Vi uppmanar alla som är emot avgiftshöjningar att kämpa tillsammans med oss!
Efter att tal hållits och namn samlats in i ungefär en halvtimme så begav vi oss till Östgötatrafikens kontor för att överlämna protestlistorna. Östgötatrafikens informationschef Sylvia Rydström tog emot oss i entrén till kontoret. Listor med sammanlagt 340 namn överlämnades.
– Tack så mycket, vi ska ta till oss av informationen, sa Sylvia Rydström.
Upp till bevis, säger vi.
Innan protesten upplöstes lät vi Sylvia Rydström och Östgötatrafiken veta att detta inte var sista gången de såg oss. Det är tyvärr sannolikt att Östgötatrafikens styrelse beslutar om höjningar. Alla resenärer kan räkna med oss, vi kommer fortsätta att protestera. Blir vi tillräckligt många så kan vi pressa landstinget och Östgötatrafiken att sänka avgifterna.
Men för att det ska lyckas krävs en rörelse bland resenärer och kollektivtrafikens arbetare. Vi har allt att vinna på en kollektivtrafik som är avgiftsfri, offentligt ägd utan privata bolag och vars drift kontrolleras och planeras av arbetarna och inte i slutna styrelserum.
