Protest utanför regeringens klimatmöte

Den 16 juni höll regeringen ett nationellt klimatmöte där framförallt representanter från näringslivet deltog dvs kapitalisterna skickade dit lite folk för att de och regeringen skulle kunna posera som engagerade i klimatkrisen. Det behöver inte sägas att inget sades om de avgörande problemen som till exempel fossilkapitalets ödesdigra roll. Det som kommer att ge resultat är inte klimatmöten mellanföretagare och högerpolitiker. Det som kommer att kunna ändra på situationen är omfattande kamp och rena uppror. Därför var det bra att miljöorganisationerna hade organiserat en protest utanför klimatmötet. Arbetarmakt deltog också på plats i denna viktiga aktion.

Cirka 150 personer deltog i protesten som ägde rum under arbetstid en fredag vilket såklart gjorde det svårt för många att komma. Men beslutsamheten var stor hos de som var där och vi kommer att bli fler i framtiden. I framtiden kommer inte de etablerade miljöorganisationernas försiktiga taktik att vara tillräcklig. På ett möte av den här typen borde vi formera oss för att marschera fram och kräva rätten att delta på mötet och ställa makthavarna mot väggen. Om antalet deltagare i aktionen är tillräckligt stort så kan vi i framtiden tvinga oss in på sådana här möten och förvandla dem till riktiga möten, istället för att de ska vara avledningsmanövrer som nu är fallet.

Redaktionen